Nieuwsbrief en homepage Cultuurhistorisch Venlo

Briefing

De afdeling Cultuurhistorie van de gemeente Venlo kwam met het verzoek voor het ontwerpen van een nieuwsbrief en homepage voor hun afdeling. Doel: het bij een groot publiek bekend maken van hun activiteiten en daardoor een cultuurhistorisch bewustzijn bij de mensen aanwakkeren.

Project

Nadat ik in overleg met de afdeling hun doelstelling duidelijk had heb ik hun geadviseerd niet alleen gebruik te maken van een digitale nieuwsbrief en daaruit vloeiende opvangpagina op het web. Deze heb ik samen met grafisch ontwerper Boy Bastiaens vormgegeven. Mijn advies was om ook Twitter in te schakelen voor het communiceren van relevante, snel wisselende informatie. Hun twitterpagina en Twittericoon heb ik ook vormgegeven. Doordat Twitter een secondensnel medium is kan een nieuwtje van de afdeling razendsnel verbreid worden. De mensen van de afdeling Cultuurhistorie hebben dit zeer goed opgepikt en binnen minder dan drie weken na het opstarten van een Twitteraccount kwamen direct opzienbarende resultaten binnen.

cultuurhistorisch venlo website

Resultaat

Binnen twee dagen na lancering waren er al honderden bezoekers geweest op de webstite van Cultuurhistorisch Venlo. Naar aanleiding van mijn advies om ook Twitter actief in te schakelen bij hun communicatie, en de manier waarop zij dit moesten doen, hadden zij de landelijke dagbladen gehaald met een nieuwsitem. Ook directe communicatie van de afdeling met de regionale pers heeft al meerdere malen geleid tot gedrukte publicatie van berichten.